کویر سوله

اهمیت فولاد در زندگی امروزی

فولاد با فاصله‌ی زیاد، مهم‌ترین و پرکاربردترین ماده در صنعت است. پیشرفت صنعتی انسان بدون فولاد امکان پذیر نبود. ستون فقرات بسیاری از صنایع امروز استفاده از فولاد است.
فولاد تأثیر بی همتایی در زندگی ما دارد. اتوموبیل‌های ما، ساختمان محل کار و خانه‌ی ما و بسیاری موارد دیگر، همگی مبتنی بر فولاد هستند. از فولاد در جاهای بسیار مهمی استفاده می‌شود. از لوله‌های انتقال گاز گرفته تا خطوط انتقال برق، ادوات ماشینی، اسلحه و بسیاری موارد دیگر.صنایع فولاد با کاربردهای وسیع خود، امکانات زیادی را به زندگی ما آورده است و موجب راحتی و رفاه ما شده است.

ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی فولاد

کاربردهای بی‌انتهای فولاد نشان می‌دهد که این ماده چقدر با شرایط مختلف وفق پذیر است. ویژگی‌هایی که فولاد را اینقدر پرکاربرد کرده عبارتند از:

 شکل‌پذیری گرم و سرد
 جوش‌ پذیر
 مناسب برای ماشین‌سازی
 سختی و مقاومت بالا
 ضد زنگ
 مقاوم در برابر حرارت
فولاد در ترازوی مقایسه

 فولاد نسبت به دیگر موارد مشابه خود به هزینه‌ی کمتری برای تولید نیاز دارد.

 انرژی لازم برای جداسازی آهن از سنگ آهن ۲۵% کمتر از انرژی لازم برای استخراج آلومینیوم است.

 فولاد به علت بازیافت‌پذیری ، برای طبیعت بسیار مناسب است.

 ۵/۶% از آهن موجود در کره‌ی زمین ، در قسمت پوسته قرار دارد که منبع بسیار خوبی برای تأمین آهن است.

 تولید فولاد ۲۰ برابر بیشتر از مجموع تولید تمامی فلزات غیرفِرو است.

نقش صنایع فولاد در جهان ما

صنایع فولاد نقش بسیاری مهمی در تولید مقاوم‌ترین و وفق‌پذیرترین ماده‌ی صنعتی دنیا داشته‌اند. این صنایع روزبه‌روز در پی ایجاد تکنولوژی‌های جدید برای بهتر کردن کیفیت فولاد هستند.

انواع فولاد از نظر کیفیت تولید
بر اساس کیفیت بیش از ۲۰۰۰ نوع فولاد در جهان تولید می‌شود. از این میان ۱۵۰۰ نوع آن فولاد مرغوب به حساب می‌آید. البته هنوز پتانسیل‌های زیادی برای تولید انواع بیشتر وجود دارد. این انواع بسیار زیاد از فولاد ، هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خودشان را دارند که آنها را برای استفاده در بخش‌های خاصی از تولید مناسب می‌کند. همه‌ی ‌اینها جایگاه ویژه‌ای به فولاد در زندگی امروز ما بخشیده است.

جایگاه فولاد در آینده
فولاد برای ایفا کردن نقشی به پررنگی امروز در آینده‌ی زندگی ما ، باید با پتانسیل‌های خود هماهنگ شود. برای رسیدن به این هدف باید انواع جدیدی از فولاد تولید شود که کاربردهایی هماهنگ با زندگی آینده داشته باشند. این کار می‌تواند از طریق اصلاح ساختار فولاد و استفاده از تکنولوژی‌های جدید تولید ، انجام شود. در آینده رقابت بسیار سختی بین فولاد و آلومینیوم برای ایفا کردن نقش پررنگ در زندگی ما ، به وجود خواهد آمد.

منبع :  فولاد ۲۴