چگونگی ساخت سوله

ساخت سوله به سه روش اصلی و مختلف صورت می گیرد که نوع و جنس مصالح نیز در آن تاثیر دارد و قیمت ساخت هر کیلوگرم سوله در این سه روش متفاوت می باشد.

  1. ساخت سوله سبک
  2. ساخت سوله تیرورق
  3. ساخت سوله UBM

ساخت سوله سبک

سوله ها با وزن های متفاوتی تولید می شوند که دلیل این تفاوت وزن هم ناشی از فاکتورهایی همچون کاربری سوله, نوع سوله, متریال مصرفی, تجهیزات ساخت سوله و .. است.

ساخت سوله تیرورق

این نوع ساخت سوله به عنوان قدیمی ترین نوع سوله در ایران و دیگر کشورها شناخته شده است. این سازه از تیرورق هایی از جنس فولاد یا همان ورق سیاه ساخته می شود.

 برای ساخت سوله در وهله اول باید ابعاد آن (عرض، طول، ارتفاع) را مد نظر گرفت، زیرا در صورت عدم توجه به این مورد نمی توان بهترین تصمیم را برای نوع و روش ساخت سوله مورد نظر گرفت.

ساخت سوله UBM

سیستمی است که جهت احداث سوله های بدون اسکلت با هزینه‌ ارزان، طراحی آسان، سرعت بالا و بهینه طراحی شده است. این سیستم در واقع کارخانه‌ای بر روی چهارچرخ است که قابلیت برنامه‌ریزی، طراحی، تولید و نصب این نوع سازه‌ها را در هر نقطه‌ای امکان‌پذیر می‌سازد.

ابعاد سوله:

دهانه سوله به عرض سوله یا همان ورودی سوله گفته می شود.

طول سوله به همان عمق سوله گفته میشود.

ارتفاع سوله به دو بخش تقسیم می گردد.

ارتفاع کناره که ارتفاع مفید سوله می باشد و به ارتفاع دیوارگفته می شود.

ارتفاع تاج:

سقف سوله به دو روش هشتی و قوسی ساخته میشود که در هر دو حالت شیب دار می باشد، به بلندترین ارتفاع سقف سوله ارتفاع تاج گویند. لازم به ذکر است شیب استاندارد سقف در کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی معمولا۱۵تا ۲۰ درصد اعمال می شود.

در مبحث ساخت سوله مسئله دومی که باید بدان توجه کرد نوع فعالیت سوله میباشد که مقرر گردد در کسب و کار مورد نظر به جرثقیل سقفی نیازی هست یا خیر؟

در صورت پاسخ خیر که از این مبحث میگذریم.

در صورت پاسخ مثبت باید به این موضوع توجه داشت که جرثقیل روی ستون های سوله سوار می شود و تمام وزنی که بلند میکند را به ستون سوله انتقال می دهد، پس ظرفیت جرثقیل در ساخت سوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حال اینکه چرا جرثقیل سقفی؟

به دلیل محدودیت ارتفاع در محیط های سرپوشیده چون سوله برای بلند کردن اجسام سنگین جرثقیل سقفی توصیه میشود.

  1. ایمن ترین راه جابجایی اجسام سنگین
  2. این نوع جرثقیل نود درصد فضای سوله را جهت جابجایی اجسام سنگین پوشش میدها.
  3. هزینه های این نوع جرثقیل نسبت به دیگر جرثقیل ها پایین تر می باشد.( هزینه هایی چون برق و سرویس های دوره ای)
  4. کاربری این نوع جرثقیل نیاز به تخصص خاصی ندارد و بسیار ساده می باشد.

روند ساخت سوله:

پس از ارائه پیش فاکتور و مشخص شدن ابعاد سوله و وزن متریال و تایید آن توسط کارفرما و عقد قرارداد نوبت به تهیه نقشه و اجرای فوندانسیون می رسد.

فوندانسیون چیست؟

هر سازه و یا ساختمانی که ساخته می شود، باید فونداسیون (پی ساختمان) داشته باشد وظیفه فوندانسیون دریافت فشار و نیرو از ستون‌ها و انتقال آن به زمین می‌باشد. بر اساس نوع سازه (ارتفاع، وزن و …) و محل ساخت فونداسیون با شرایط متفاوتی کار می‌شود تا استقامت و پایداری ساختمان را تضمین کند، که البته در اجرای فندانسیون تیپ خاک، مقاومت خاک منطقه و همچنین آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله الزامی می باشد.

مرحله بعد تهیه متریال مصرفی سوله می باشد که باید مرغوب ترین متریال متناسب با نوع سوله انتخاب شود، از متریال مصرفی جهت ساخت سوله میتوان به ورق فولاد، اتصالات شامل پیچ و مهره و رنگ اشاره کرد.

پس از تهیه متریال نوبت به آماده سازی آن جهت ساخت سازه میرسد که شامل برش فولاد در ابعاد مورد نیاز، مونتاژ و سپس جوشکاری قطعات می باشد که باید توسط ناظر تایید گردد.

حالا به مرحله سندبلاست یا تمیز کاری سازه می رسد، پس از جوشکاری قطعات نوعی چربی به خود می گیرند و حتی حین جوشکاری قسمتی از جوش به جاهای دیگر سازه می رسد که با ابزارآلات مخصوص تمیز و لایه برداری می شوند.

پس از انجام مرحله سندبلاست نوبت به رنگ آمیزی می رسد. لازم به ذکر می باشد که نوع رنگی که در سازه ای واقع در مناطق مرطوب وخشک استفاده میشود باید متفاوت باشد.

حال نوبت به بارگیری و حمل سازه و سرهم کردن آن در محل پروژه میرسد.