تیرآهن بال پهن

تیرآهن های بال پهن یکی از مصالح بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است که دارای شکل ظاهری H و I می باشد در این اینجا به بررسی کامل در خصوص این نوع تیرآهن می پردازیم.
 

تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش یکی از زیرشاخه های تیرآهن می باشد که در قرن بیستم توسط یکی از شرکتهای بزرگ کشتی سازی در آمریکا به نام Bethlehem steel تولید شد که یکی از تحولات عظیم در صنعت بشمار می رود، و بعنوان یک اختراع مجزا شناخته شد خط تولید عظیم این شرکت، پروفیل هاش H با عمق ۹۱.۴۴ سانتی متر می باشد که به دلیل استحکام و ضد حریق بودن، محبوبیت زیادی داشته و فعالان در صنعت ساختمان سازی از آن در ساخت ستون و پل، آسمان خراش ها و پروژه های عظیم صنعتی استفاده می کردند.

علاوه بر ضد حریق و مستحکم بودن، وجود بال های پهن نیز یک مزیت محسوب می گردد. این بالهای پهن در هنگام قرار گرفتن در سازه ها به خصوص به صورت عمودی تکیه گاه بسیار خوبی ایجاد می کردند، همچنین بر اثر قرار گرفتن تحت نیروهای عمودی وارده، به دلیل دارا بودن سطح مقطع زیاد مقاومتبسیار بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی در ساخت ستون ساختمان بود و نیز همچنان اینگونه است.

تعریف تیرآهنH :

تیرآهن هاش برگرفته از حرف بزرگ اچ زبان انگلیسی می باشد که قطعه فولادی از نورد گرم می باشد و در دونوع I و H موجود می باشد که بر مبنای شکل سطح مقطع آنها نامگذاری شده اند، به بخش میانی و اصلی تیرآهن جان و به لبه ها و کناره های آن نیز بال می گویند.

انواع تیرآهن بال پهن :

تیرآهن بال پهن سنگین HEB

تیرآهن بال پهن سبک HEA

تیرآهن سنگین TPB

اگر بال تیرآهن با جان( منظور از جان تیرآهن ارتفاع پشت تا پشت تیرآهن می باشد) آن برابر باشد به آن تیرآهن بال پهن گویند.

تیرآهن بال پهن سنگین (HEB) می باشد که نسبت به تیرآهن بال پهن سبک (HEA) ضخامت بیشتری دارد.

مشخصات تیرآهن بال پهن سبک و سنگین

تیرآهن بال پهن سبک را با نام اختصاری HEA و نوع سنگین آن را با نام اختصاری HEB می شناسند. و تفاوت این دو تیر در ضخامت بال آنها می باشد بدین صورت که در HEB ضخامت بال بیشتر می باشد، و استفاده از پروفیل های بال پهن H به دلایل زیر متداول تر می باشد:

۱- به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر تنش های خمشی و نیروهای وارده.

۲- استفاده تا ارتفاع ۱۰۰ متر.

۳- استفاده در ستون به جهت سطح مقطع زیاد آن و تکیه گاه بسیار خوب در خنثی کردن نیروهای عمودی وارده.

این محصول با استانداردهای EN10034 – Euronorm53-62 – DIN1025 – STN42 0 135 – TDP -CSN42 5550 STN42 5550 -C – EN10163-3 و همچنین در گرید های ST37 ،ST44 و ST52 تولید می گردد و در ساخت سد، برج و پل مورد استفاده قرار می گیرد. و نوع H آن  در سایزهای ۱۰۰-۱۰۰۰ تولید می گردد کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید مرغوب ترین هاش را برعهده دارد.

تفاوت تیرآهن H و I

هر دو تیر در بخش های مختلف ساخت و ساز استفاده می شوند.هر دو دارای بالهای های بالا و پایین هستند، تنها تفاوت آنها در بالها می باشد. به این صورت است که در تیرهای I، بالها از عرض کمتری برخوردارند یعنی فاصله ی لبه های بال تا انتها (محل تلاقی شان با جان) نسبتا کوتاه است.

اما تیرآهن بال پهن HEB یا هاش از نوع سنگین “H”بوده، یعنی این تیرآهن بال پهن، دارای ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن بال پهن HEA می باشد.

تیرهای H جهت استفاده در طول های بلند، بسیار مفید تر از نوع I است زیرا می توان آنها را به اندازه های مختلف ساخت. H-beams می تواند برای طول ۱۰۰ متر استفاده نمود، در حالی که I-beam ها برای طولهای حداکثر ۳۰متر مناسب می باشد.

جان تیرآهن های هاش، در مقابل نیروهای برشی و بالها در برابر بسیاری از خمش های لحظه ای مقاومت می کنند. تئوری تیرآهن های هاش نشان می دهد که شکل آنها، یک فرم بسیار کارآمد برای تحمل بارهای خمشی و برشی دراین تیرهاست.

منبع : فولاد۲۴