تفاوت میان نبشی پرسی و نبشی فابریک چیست؟

 فولاد از مهم ترین مواد تولید مصالح ساختمانی است که از آن انواع پروفیل ها، نبشی ها، میلگرد ها و… تولید می شود. در اینجا قصد داریم به یکی از مهم ترین مقاطع فلزی که نبشی پرسی نام دارد بپردازیم. برای پی بردن به کاربردها، انواع نبشی ها و تفاوت اصلی بین نبشی پرسی و فابریک، با ما همراه باشید.

نبشی پرسی چیست؟

در این مقاله به معرفی و همچنین تفاوت میان نبشی پرسی و نبشی فابریک خواهیم پرداخت .نبشی پرسی نوع پروفیل است که با استفاده از نورد سرد تولید می گردد. برای ساخت نبشی پرسی، ورق فولادی را بعد از برش به طول ۶ متر به درون دستگاه فرمینگ وارد می کنند. در ابتدا دستگاه رول فرمینگ این ورق را از وسط خم می کند و شکل نبشی به آن می دهد. بنابراین این محصول که ماهیتی از ورق فولادی داشته بدون هیچگونه درز جوش بر روی بدنه تولید می شود.

نبشی و انواع آن

اگر پروفیلی در سطح مقطع خود دو ضلع عمود بر هم داشته باشد، نبشی نام دارد که در سازه های مختلف کاربرد دارد. این مقطع عمود برهم یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی است که به اشکال مرکب و منفرد در پروژه های عمرانی, ساختمانی و صنعتی استفاده می شود. نبشی ها از نظر تولید به دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی دسته بندی می شود که نبشی پرسی توسط خم کردن ورق تولید می گردد یعنی نبشی ها را از ورق های فولادی می سازند اما نبشی فابریک در فرایند تولید، به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد.

نوعی دیگر از طبقه بندی نبشی ها، بر اساس شکل ظاهری آنها می باشد که به دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی طبقه بندی می گردند که با توجه به شکل های زیر می توان به تفاوت بین آنها پی برد.

کاربردهای نبشی چیست؟

در کل از این مقطع عمود برهم، برای ایجاد اتصالات استفاده می گردد که شامل اتصالاتی مثل اتصال پل ها به ستون ها، اتصالات تیرآهن ها به بیم های باربر، اتصالات ستون ها به صفحات در فوندانسیون اسکلت های فلزی استفاده می کنند. علاوه بر موارد فوق این پروفیل در ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی و قالب های فلزی، ساخت سازه های فلزی، ستون و خرپا و همچنین صنایع دکل سازی استفاده می شود.

چگونه نبشی ها را شناسایی کنیم:

نبشی ها با استفاده از دو پارامتر مهم تشخیص داده می شوند.

۱-اندازه بال ها

۲-ضخامت

نحوه ی کار دستگاه رول فرمینگ:

دستگاه رول فرمینگ دستگاهی است از قالب ها و قالب بندی های مختلف. ورق های فولادی نبشی ها قبل از اینکه شکلی به خود بگیرند وارد این دستگاه می شوند و از عرض خم می خورند. این دستگاه با پرس و فشار شکل دهی نهایی را بر روی نبشی اجرا می کند. این دستگاه دارای گیربکس است که در تعیین ضخامت و سایز نبشی تولید شده تاثیر مستقیم دارد. این دستگاه سرعت کار بالایی دارد و در زمان کوتاه تعداد چشمگیری نبشی را تولید می کند.

سیستم برش دستگاه تولید کننده ی نبشی:

دستگاه برش به شکل گیوتین هیدرولیکی است و دارای یک تابلو برق لمسی است که کنترل دستگاه از این طریق میسر می شود. اپراتور می تواند با بهره گیری از این سیستم کنترل، پارامتر های موردنظر را تعیین و کنترل کند. تمامی پارامترها تنظیم شده بر روی کیفیت نبشی تأثیرمی گذارد. از دیگر موارد تاثیر گذار در کیفیت نبشی تولیدی می توان به قدرت موتور، تعداد دروازه ها، سرعت تولید و.. اشاره نمود.

نبشی فابریک چیست ؟

این نوع نبشی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود .

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک :

-تفاوت در نحوه تولید:

این دسته بندی بر اساس نحوه تولید محصول در نظر گرفته می شود. در اصل تفاوت اصلی نبشی پرسی و فابریک در خط تولید آن ها است. نبشی پرسی همان طور که از نامش مشخص است با پرس شدن ورق فولادی بدست می آید. این محصول از یک ورق شش متری (طول استاندارد نبشی ۶ تا ۱۲ متر) تولید می گردد که از عرض خم می خورد و شکل دهی می شود و معمولا کیفیت پایین تری دارد. فرایند پرس سرد را طی می کند و از ورق فولادی تولید می گردد. دو مرحله پرسی و برشی در ساخت وجود دارد. شکل نهایی این محصول را دستگاهی به نام رول فرمینگ تعیین می کند اما نوع فابریک بر خلاف نوع پرسی که با عمل پرس شکل می گیرد، از همان ابتدای کار و تولید شکل دهی می شود از فاز تولید خارج می شود. به همین دلیل تفاوت اصلی این دو نوع نبشی در فرایند تولید آن هاست.

-بر اساس ظاهری:

نبشی ها در دو دسته دارای بال مساوی و دارای بال غیرمساوی قرار می گیرند. نوع V شکل یعنی دو ضلع یکسان هستند و نوع L شکل یعنی یکی ضلع کوچکتر از ضلع دیگر است.

-تفاوت کاربرد آنها:

از نبشی ها در اتصالات تیرآهن به بیم های باربر و اتصالات ستون به صفحات در فونداسیون ها استفاده می گردد. علاوه بر این در ساخت سازه های فلزی، ستون و خرپا و دکل سازی نیز کاربرد دارند.

-از خط تولید تا خروجی نهایی:

نبشی فابریک در خط طولی شکل گرفته و تولید می شود و فرایند نورد سرد در کار نیست و کیفیت ساخت بالایی دارد اما نبشی پرسی ، شامل فرایند پرس کردن، فشار و شکل دهی است به گونه ای که ورقی فولادی به طول شش متر فراهم می گردد و از وسط عرض خود خم می خورد تا به شکل نبشی در بیاید.

-تنظیم ضخامت و سایز بعد از خط تولید:

همانگونه که در بطن این مقاله اشاره شد، تفاوت اصلی نبشی فابریک و پرسی در نحوه به تولید رسیدن آن هاست. اما ضخامت و ابعاد نبشی پرسی در فرایند کار با دستگاه رول فرمینگ تعیین می شود در حالی که در تولید نبشی فابریک تمامی پارامتر های سایز، ضخامت و شکل دهی در همان خط تولید صورت می گیرد.

منبع: فولاد ۲۴