افزایش ۷۰ تومانی نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار و عقب‌نشینی مجدد تقاضا

?علیرغم بازار داغ تیرآهن ذوبی که متاثر از کمبود آن در شرایط کنونی بازار داخلی به وجود آمده ؛بازار میلگرد آجدار به واسطه افزایش ۷۰ تومانی نرخ پایه عرضه، مجددا سرد شد، چراکه نزدیک شدن نرخ پایه، به نرخ معاملاتی بازار و حول و حوش ۴۰۰۰ تومان/کیلو، ( +VAT) جذابیت چندانی برای بنکداران نداشته و انگیزه آنها در خرید از بورس کالا را کاهش داده است .
?بطوریکه از مجموع ۵۲۸۰ تن حجم قابل عرضه در بورس کالا در خصوص میلگرد آجدار بافق، تنها ۴۴۰ تن آن مورد اقبال تقاضا واقع گردید که این سیگنال بنا بر مکانیزم موجود، احتمال عقب‌نشینی مجدد نرخ پایه در روزهای آتی را مخابره میکند.
?نکته قابل تامل اینکه این رفتار برای دومین بار متوالی در حال تکرار شدن است، در واقع اینطور بنظر میرسد که علیرغم پذیرفتن نرخ محصول نهایی در بازار خارج از بورس کالا حول و حوش ۴۰۰۰ تومان ( +VAT)، تقاضای بورسی پتانسیل ورود به نرخ خرید ۴۰۰۰ تومانی از بورس کالا را نداشته و اصرار به خرید پایین تر از بورس کالا را دارد.

بازار تیرآهن ذوبی شکننده و ناپایدار

?چنانکه از برخی شنیده ها برمی‌آید، ظاهرا امروز نرخ اعلامی برخی از بنکداران از انبارهای پایتخت کمی نزولی ?گردیده بطورکیه در اکثر سایزها شاخه ای ۵ الی ۱۰ هزار تومان عقب‌نشینی دیده میشود .
?شنیدیم حدود دو الی سه روزی است که کانال اصلی فروش تیرآهن ذوبی اصفهان ( منتسب به نماینده فروش شرکت ) شروع به گسترش فعالیت خود و افزایش پیشنهاد فروش نموده، صرفنظر از شعاری که در خصوص چرایی این افزایش نامحسوس عرضه شنیدیم، دو علت را میتوان از جمله عوامل اصلی این تغییر رویکرد دانست :
۱- فشار عوامل نظارتی در جهت فرو نشاندن التهاب بازار تیرآهن ذوبی
۲ – حتمال افزایش عرضه های پیش رو در خصوص جبران برخی کمبود عرضه ها؛ که البته این مورد هم گمان میرود که تحت فشار تنظیم بازار داخلی و عوامل نظارتی صورت گرفته باشد.

?کما اینکه امروز هم شاهد عرضه ۶۶۰۰ تنی تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوبی در بورس کالا بودیم، هر چند که تاریخ تحویل آبان ماه قید شده بود، اما چنانچه اگر این محموله در مهرماه تحویل شود، التهاب بازار این کالا را تا حدی فرو خواهد نشاند .

منبع : فولاد ۲۴