ورق سیاه و روغنی چه تفاوت هایی باهم دارند

ورق سیاه و ورق روغنی علی رغم وجوه مشترکی که باهم دارند، تفاوت های عمده ای هم با یکدیگر دارند که لازم است شما به عنوان یک خریدار یا مصرف کننده با این تفاوت ها آشنا باشید.

اگر شما قصد انجام پروژه ای را دارید و نمی دانید ورق سیاه مناسب پروژه شما است یا ورق روغنی، این مقاله کاربرد زیادی برای شما دارد. این دو ورق یک تفاوت عمده با یکدیگر دارند و آن هم تفاوت در فرآیند تولید آن ها است اما تفاوت ها به همین جا ختم نمی شود! ما در این نوشتار به تفاوت ورق سیاه و روغنی از نظر های مختلف پرداخته ایم:

  • تفاوت در سایز
  • تفاوت در ظاهر
  • تفاوت در قیمت
  • تفاوت در کیفیت
  • مزایا و معایب
  • موارد مصرف

آیا ورق سیاه و روغنی تفاوت سایز دارند؟ تفاوت در نقش

تلرانس ابعادی ورق سیاه دقیق نیست و سطح آن زبر و خشن است. در فرآیند نورد گرم ضخامت ماده حدودا از ۲۵ به ۶ میلی متر کاهش می یابد. اگر ضخامت ورق تا ۶ میلی متر باشد می توان آن را به دور یک محور پیچاند و کویل های ورق را تشکیل داد. این کویل ها ماده اولیه برای فرایند نورد سرد می باشند. در فرآیند نورد سرد سطح ورق به خوبی پرداخت شده و ورق هایی تولید می شود که تلرانس و ضخامت کمتری دارد. ورق های فولادی تا ضخامت ۲۰۰میکرومتر و فویل آلومینیوم تا ضخامت ۸ میکرومتر در این فرآیند تولید می شود.

ورق سیاه و ورق روغنی در ظاهر چه تفاوت های ظاهری دارند؟

تفاوت در ظاهر ورق سیاه و ورق روغنی سبب تفاوت در موارد مصرف این دو نوع ورق شده است. ورق سیاه ظاهر جالبی در مقایسه با ورق روغنی ندارد به همین دلیل در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که ظاهر ورق اهمیت نداشته باشد و صرفاً کیفیت، استحکام و ویژگی های مکانیکی محصول مورد نظر باشد. در مقابل ورق روغنی از آنجا که ظاهر بهتری دارد در مواردی که شکل محصول حائز اهمیت باشد استفاده می شود.

تفاوت در ظاهر ورق سیاه و روغنی تفاوت قیمت دارند سبب تفاوتی در موارد مصرف این دو نوع ورق شده است ورق سیاه ظاهر جالبی در مقایسه با ورق روغن ی ندارد به همجینن دلیل در مئواردی

چرا ورق سیاه و روغنی تفاوت قیمت دارند؟

برای پبدا کردن دلیل و میزان تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی که به ترتیب در دسته گرم و سرد قرار می گیرند، باید به سراغ فرآیند تولید این دو محصول برویم. قیمت ورق های سرد اعم از ورق روغنی و ورق گالوانیزه تقریباً دو برابر قیمت ورق سیاه می باشد. علت این امر این است که فرایند تولید ورق سرد نسبت به ورق گرم پیچیده تر می باشد.

میزان تفاوت در کیفیت ورق سیاه و روغنی چقدر است؟

دستگاه ها و روش هایی که در نورد گرم استفاده می شوند نسبت به گذشته کامل تر شده اند و در نتیجه محصولات گرم از دو مزیت برخوردار می شوند؛ نه تنها قیمت پایینی به نسبت ورق سرد دارند، از کیفیت مرغوبی هم برخوردار هستند. اما همچنان بالا بودن قیمت دستگاه های مورد استفاده جهت تولید ورق گرم باعث شده است این ورق ها بیشتر در سایز بزرگ که تقاضا هم برای آن بیشتر است تولید شوند که در مراحل بعدی به عنوان مواد اولیه برای تولید ورق هایی با سایز کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات حاصل از فرآیند نورد گرم دارای پوششی با کیفیت بالا روی سطح محصول می باشند و از نظر صافی و یکنواختی کیفیت بالاتری دارند. میلگردهایی که با فرایند نورد سرد تولید می گردند دارای سختی بیشتر نسبت به میلگردهای تولیدی با نورد گرم می باشند، اما اگر بخواهیم میزان استحکام ورق گرم و سرد را با هم مقایسه کنیم این روند در تولید ورق های فولادی برعکس است و میزان کربن در ورق های نورد گرم بیشتر بوده و ورق های سرد به دلیل فرایند آنیلینگ نرم تر می باشند. بنابراین ورق سیاه نسبت به ورق روغنی دارای استحکام بیشتری می باشند.

مزایا و معایب هر کدام از ورق های گرم و سرد کدام اند؟

اندازه های ورق سرد نسبت به ورق گرم دقت بیشتری دارد. در واقع این فرآیند نورد سرد است که باعث تولید محصولات با ابعاد دقیق تر می شود. اگرچه ابعاد و اشکالی که می توان با ورق گالوانیزه و ورق روغنی تولید کرد نسبت به ورق سیاه محدود تر است و می توان آن ها را به شکل مربع، مدور و مسطح تغییر داد. به علاوه ورق سیاه انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ورق روغنی و ورق گالوانیزه دارد و می توان آن را به اشکال مختلف درآورد و محصولات متفاوتی را تولید کرد.

موارد مصرف ورق سیاه و روغنی کدام است؟

همان طور که در متن اشاره شد ورق سیاه در ابعاد بزرگ تولید می شود و ماده اولیه تولید ورق های گرم در کارخانجات به حساب می آیند. به همین دلیل ورق سیاه در صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی کاربرد دارد در حالیکه ورق روغنی در صنایع ساختمانی، خودروسازی، لوازم خانگی و مبلمان شهری مصرف دارد.

منبع: فولاد ۲۴

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.